Blog

Perquè els adults hem de dormir 8 hores

Al llarg de la nostra vida dediquem una gran part del nostre temps al descans. Si reflexionem sobre el tema, arribarem a la conclusió que gairebé un terç del nostre cicle vital el passem dormint. Tot i que pot donar-nos la sensació de ser una activitat inútil, es tracta d’una funció molt important del nostre organisme. Gràcies al son, el nostre cos és capaç de recuperar-se del cansament físic i psicològic. T’ho expliquem!

Segurament sempre has sentit a parlar sobre que dormir bé és una cosa molt important, tot i que no saps ben bé la raó. L’explicació rau en el benestar, un estat físic que depèn en gran mesura del nostre ritme biològic. Aquest és un procés amb que totes les persones comptem i  que es correspon amb el ritme de vida que portem habitualment. Dit d’una altra manera, tots els individus compleixen amb un patró de temps de son i de vigília que està relacionat amb les hores de llum de l’entorn i al qual s’hi adapta.

Aquest ritme biològic, també anomenat ritme circadià, actua com a rellotge que regula les funcions fisiològiques del nostre organisme en un cicle que depèn del nostre horari solar, és a dir, durant unes vint-i-quatre hores. Gràcies a aquest procés el nostre cos és capaç de regenerar els teixits, dur a terme l’activitat hormonal o fer funcionar la xarxa neuronal de forma correcta. Quan el període de descans es trenca o no es realitza com de forma habitual, el ritme biològic queda alterat i genera efectes físics i psicològics sobre el nostre cos i la nostra ment. Per exemple, al realitzar un llarg viatge en avió es pot patir el jetlag, una conseqüència que modifica el nostre horari de son i ens pot arribar a produir cansament, desorientació i insomni.

La funció reparadora del son

Quan dormim, pot semblar que d’alguna manera desconnectem de la realitat. No obstant, el nostre organisme no deixa mai de funcionar i aprofita aquests moments per a realitzar tasques que no pot fer mentre som desperts. Algunes d’aquestes són la regeneració tant física com psicològica i la rehabilitació de les nostres funcions vitals:

Pel que respecta a l’àmbit físic, popularment es duu a terme el que es coneix com a descansar per a recuperar-se amb més energia i alleugerir els dolors que haguem patit. Explicat d’una forma més acurada, el nostre cos inicia un procés de recuperació de l’equilibri energètic habitual, crea noves hormones, regenera els teixits malmesos i oxigena les cèl·lules.

D’altra banda, quan dormim el son també ens ajuda a mantenir el nostre pes corporal, millora la salut cardiovascular i regula la tensió arterial. Al finalitzar el descans, la persona recupera la coordinació física i l’activitat psicomotriu que perd al llarg del dia estant despert.

Pel que respecta a l’àmbit psicològic, el son ens ajuda a posar en ordre tota la informació rebuda durant el dia. Es regula la memòria, la capacitat d’aprenentatge, la concentració i es recupera l’equilibri emocional.

Malgrat que cada persona té els seus propis hàbits de son, durant l’etapa adulta és recomanable dormir entre 7 i 8 hores diàries. Al no fer-ho, l’endemà l’individu tan sols serà capaç de treballar al 60% de les seves capacitats i no comptarà amb un benestar físic i emocional adequats degut a un mal descans.

Per tal de comptar amb un bon nivell de salut és recomanable establir rutines que ens permetin gaudir d’un bon descans. Pateixes problemes amb el son? Posa’t en contacte amb nosaltres i t’assessorarem sobre com solucionar-ho.