Blog

Causes més comunes del dolor ciàtic

Si fem una ullada al diccionari veurem que el que coneixem popularment com a ciàtica és un fort dolor que recorre la part posterior de la cama fins al peu, i que aquest dolor es produeix degut a la compressió, inflamació o irritació del nervi ciàtic. És fàcil d’entendre que els efectes que provoca la ciàtica siguin tan molestos tenint en compte que és el més gruixut del cos humà: es distribueix pels músculs posteriors de la cuixa, de la cama i del peu.

Pel que fa als símptomes més habituals, destaquem el dolor que s’estén des de la part baixa de la columna vertebral, la zona lumbar, cap als glutis i la part posterior de la cama. De fet, la ciàtica pot provocar centrar el malestar en qualsevol punt del llarg recorregut del nervi. Respecte la intensitat del dolor, pot variar àmpliament, com bé saben els que la pateixen. Des del dolor lleu a una sensació aguda de coïssor, fins al punt de sentir-se una mena de descàrrega elèctrica. Això sí, acostuma a afectar a un sol costat del cos.

Precisament la llargada del nervi ciàtic provoca que els símptomes siguin diferents en funció de l’àrea irritada, per aquest motiu és important conèixer les causes que expliquen aquest dolor, que un percentatge important d’ocasions es produeix pel pinçament del nervi. Tot seguit apuntem mitja dotzena de problemes que afecten la part inferior de l’esquena i que hi acostumen a tenir relació. Moltes són paraules tècniques però el nostre metge ens farà una explicació planera del seu significat: hernia de disc lumbar, malaltia degenerativa del disc, espondilolistesis ístmica, estenosis del canal lumbar, síndrome del piriforme o la disfunció de l’articulació sacroilíaca.

D’altra banda, els factors de risc principals que poden causar la ciàtica són la diabetis, els canvis en la columna vertebral relacionats amb l’edat, l’obesitat que comporta un augment en la sobrecàrrega de pes a la columna o una professió en què hagis de romandre assegut durant moltes hores. En aquest sentit, les persones amb un estil de vida sedentari són més propenses a patir aquest dolor tan incòmode.

En qualsevol cas, no sempre és possible prevenir la ciàtica però sempre és recomanable parar atenció a aspectes del nostre comportament diari que ens poden ajudar, en especial la pràctica regular d’exercici que pugui mantenir l’esquena forta o l’adopció d’una postura adequada al seure.

Convé recordar que si pateixes de símptomes similars als descrits en aquets article, pots concertar una visita amb un metge per conèixer la causa del dolor. Pots consultar els nostres especialistes en Traumatologia i Ortopèdia a la web d’Activita. Ells t’explicaran els millors exercicis que pots realitzar per alleugerir el dolor ciàtic.